Już nie mów, nie mów nic, nie mów nic...

Już nie mów, nie mów nic, nie mów nic...

To słowa piosenki, którą bohaterka filmu "Nóż w wodzie" śpiewa dla chłopaka. Czasem może powinnam je sobie sama zanucić... Ale może właśnie po to powstał ten blog, abym bezkarnie mogła wylewać swoje przemyślenia. Pieter Bruegel powiedział kiedyś o sobie, że "cierpi na nadmiar widziadeł". Ja cierpię na nadmiar myśli...

poniedziałek, 19 grudnia 2016

Pieśń na przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia...

Ostanio wpadłam w sieć kilku seriali. Wśród nich wybija się na czoło Młody papież produkcji HBO, wyreżyserowany przez Paolo Sorrentino. Naprawdę polecam ten chwilami bulwersujący, ale szczery aż do bólu serial, bo daje wiele do myślenia. Jest też miłą odmianą po nudnie przemocowych seriach produkcji tej stacji. Rozgrywa się on w zupełnie innym tempie niż to, do jakiego przywykliśmy czy to w masowych produkcjach, czy też w naszym własnym życiu. Obsada jest wyborna, zdjęcia fantastyczne, a muzyka jest na równych prawach z powyższymi i z maestrią wpisuje się w poszczególne sekwencje.

Serial ma wiele bardzo poruszających momentów. Nie ukrywam, niektóre wzruszyły mnie do łez, bo dotykają tematów tak naprawdę bliskich Człowiekowi - temu przez duże C. Mnie tym bardziej one ujęły, bo temat bycia w Kościele i relacji z Bogiem był przez lata dla mnie kwestią o wielkiej wadze i nadal w głębi duszy takim pozostaje. Ale o tym może napiszę kiedy indziej i może coś dłuższego.

Utwór ze ścieżki dźwiękowej, który szczególnie zapadł mi w serce prezentuję dzisiaj. To przeróbka znanego wszystkim utworu Beyonce pt. Halo, czyli „aureola” w wersji bardzo kameralnej w wykonaniu Lotte Kestner. W filmie użyty jest on podczas przemowy papieża do ludności w Afryce. Jego żarliwe słowa zdają się kruszyć mury, o których mowa w pierwszej strofie piosenki. Mury, które nawet papież może sobie postawić.
Zaskakujące jest najbardziej to, że aranżacja utworu może mieć aż taki ogromny wpływ na jego recepcję. Nie wiem, w jakim kontekście napisała ten tekst Beyonce – być może o swoim dziecku, albo o ukochanym Jednak w kontekście filmu, to utwór o czymś zupełnie innym, ale również wzruszającym. Dzisiaj puściłam go sobie w pracy na słuchawkach i... nie udało mi się powstrzymać łez. Opowiada on o najważniejszej relacji w życiu Człowieka - relacji z Bogiem. Dlatego uważam, że bardzo dobrze nadaje się, by zwolnić w przedświątecznej gonitwie i może spróbować odnowić w swoim sercu obraz Tego, w świetle aureoli którego zawsze możemy się ogrzać. Nawet jeśli zbudowane przez nas mury sięgają wyżej niż mogą dolecieć ptaki, a rzucany przez nie cień pozbawił nasze życie zieleni i tym samym tlenu. Bez nacisków z zewnątrz, bez ciśnienia, że coś muszę, że coś powinnam, że czegoś mi nie wolno. Zwyczajnie, jak kwiat nachyla główkę ku słońcu. Ja spróbuję.

Tekst podaję w oryginale i w moim koślawym tłumaczeniu.
Link do wykonania Lotte Kestner => Halo - Lotte Kestner

Halo

Sł. Beyonce Knowles


Remember those walls I built
Well, baby, they're tumbling down
And they didn't even put up a fight
They didn't even make a sound

I found a way to let you in
But I never really had a doubt
Standing in the light of your halo
I got my angel now
It's like I've been awakened
Every rule I had you break it
It's the risk that I'm taking
I ain't never gonna shut you out

Everywhere I'm looking now
I'm surrounded by your embrace
Baby, I can see your halo
You know you're my saving grace

You're everything I need and more
It's written all over your face
Baby, I can feel your halo
Pray it won't fade away

I can feel your halo (halo) halo
I can see your halo (halo) halo
I can feel your halo (halo) halo
I can see your halo (halo) halo

Hit me like a ray of sun
Burning through my darkest night
You're the only one that I want
Think I'm addicted to your light
I swore I'd never fall again
But this don't even feel like falling
Gravity can't forget
To pull me back to the ground again

Feels like I've been awakened
Every rule I had you break it
The risk that I'm taking
I'm never gonna shut you out

Everywhere I'm looking now
I'm surrounded by your embrace
Baby, I can see your halo
You know you're my saving grace

You're everything I need and more
It's written all over your face
Baby, I can feel your halo
Pray it won't fade away
I can feel your halo (halo) halo


Aureola

tłum. Kamila Ignaczak


Pamiętasz te mury, które zbudowałam
Cóż, kochany, właśnie się walą
I nawet nie zawalczyły
Nawet nie wydały żadnego dźwięku

Znalazłam sposób, by Cię wpuścić
Choć tak naprawdę nigdy nie miałam wątpliwości
Stojąc w świetle Twej aureoli
Mam teraz swojego anioła

To tak, jakbym została obudzona
Każdą zasadę, jaką miałam, łamiesz
To ryzyko, jakiego się podejmuję
Nigdy Cię nie zamknę na zewnątrz

Teraz gdzie nie spojrzę
Dostrzegam Twe objęcia
Kochany, widzę Twoją aureolę
Wiesz, jesteś moją jedyną zaletą

Jesteś wszystkim, czego potrzebuję i więcej
To jest wypisane na Twej twarzy
Kochany, czuję Twoją aureolę
Modlę się, by się nie rozpłynęła

Czuję Twą aureolę…
Widzę Twą aureolę…

Uderz mnie jak promień słońca
Który przepala na wskroś me najgłębsze ciemności
Tylko Ciebie pragnę
Myślę, że jestem uzależniona od Twego światła

Przysięgłam, że już nie upadnę
Ale to nawet nie wydaje się upadaniem
To grawitacja nie zapomina
By ściągnąć mnie na ziemię

To tak, jakbym została obudzona
Każdą zasadę, jaką miałam, łamiesz
To ryzyko, jakiego się podejmuję
Nigdy Cię nie zamknę na zewnątrz

Teraz gdzie nie spojrzę
Dostrzegam Twe objęcia
Kochany, widzę Twoją aureolę
Wiesz, jesteś moją jedyną zaletą

Jesteś wszystkim, czego potrzebuję i więcej
To jest wypisane na Twej twarzy
Kochany, czuję Twoją aureolę
Modlę się, by się nie rozpłynęła

Czuję Twą aureolę…
Widzę Twą aureolę…



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz